RATAMESTARIBLOGIPÄIVITYS 25.3.2014

Uraverkosto, radat ja kartat ovat valmiina ja odottavat kilpailijoita. Uraverkostoa viimeistellään ja ratoja koehiihdetään. Maastossa on yli 70 cm lunta ja urat ovat hyvällä, kantavalla pohjalla. Loppuviikoksi on luvattu yöksi pakkasta ja päivälle +-keliä tai ainakin lähellä nollaa, joten uraverkosto kestää hyvin tulevat kilpailut.

Tässä muutamia kuvia viikolta 13:

RATAMESTARIBLOGIPÄIVITYS 7.3.2014

Ratamestariryhmä on ajanut kaikki Lapin Lumirastien urat valmiiksi ja niitä ajetaan ja ylläpidetään nyt jatkuvasti. Urat on siirretty kartalle GPS-rekisteröinnillä ja sijainteja maastokohteisiin nähden sekä risteyksien yksityiskohtien oikeellisuutta tarkistetaan parhaillaan. Ensimmäistä urien tarkistusta hiihdettiin yöllisen parin senttimetrin lumisateen jälkeen viime viikonloppuna – alue laadittuine uraverkkoineen osoittautui hiihtosuunnistusparatiisiksi. Parin viikon lämpimän sään jaksosta huolimatta lunta oli maastossa 70 cm ja itse asiassa urien kantavuus oli todella hyvä parin asteen pakkasessa. Ei pienikään sompa uponnut urapohjasta läpi edes jyrkässä ylämäessä.

Tätä kirjoitettaessa lämpötila on +1 astetta, ja urien ajaminen vielä juuri sopivasti kovettaa pohjia. Toivoa sopii, että sää jatkuu vähintään samankaltaisena tai kylmempänä. Maastossa on suuria korkeuseroja ja osa urista on alamäkiosuuksilla vauhdikkaita. Tekniikkataiturit pääsevät oikeuksiinsa myös muutamilla tiheillä taimikkoalueilla, joilla kömpelömmän menijän on oltava varovainen vauhdin hallitsemiseksi. Metsä on pääosin alueittain tasaikäistä mäntyvaltaista talousmetsää, jossa vaarojen lakialueilla ja rinteissä kasvaa vanhaa puustoa ja runkoja on vain harvakseltaan. Näkyvyys on hyvä ja urat polveilevat maastonmuotojen mukaan juohevasti. Tulevaa hiihtosuunistusnautintoa pääsee maistamaan ennakkovideoinserttiä linkistä.

RATAMESTARIBLOGIPÄIVITYS 27.1.2014

Ohessa muutama kuva tulevien kilpailu-urien ajosta ja pohjustamisesta sunnuntaina 26.1.2014.

Maaston ja ratojen osalta tilanne on seuraava:

  • Maastossa lunta yli 70 cm
  • Pohjakartta ja alustava urasuunnitelma on valmiina
  • Urien pohjustus ja ajo on aloitettu tammikuussa 2014, jonka jälkeen urat siirretään gps-jäljestä pohjakarttaan
  • Lopulliset ratasuunnitelmat valmistuvat helmikuussa