Lapin Lumirasteihin ja SM-pitkän matkan kisaan on vielä yli kolme viikkoa aikaa, joten on hyvä aika kertoa tilannetiedotusta maastotöistä.
Maastotyöt käynnistyivät helmikuun ensimmäisessä viikonvaihteessa. Kelit ovat vaihdelleet paukkupakkasista viimeisen viikon suojakeleihin, vettäkin on sadellut. Lumen riittämättömyydestä ei vielä tässä vaiheessa ole pelkoa, vaikka ensi viikollekin on ennustettu nolla asteen kelejä. Tampatulla uralla lumi kestää hyvin säänvaihteluja. Isot ojat ovatkin sitten arvoituksellisempia.
Urasto on saatu tehtyä kokonaisuudessaan, useat alueet on lanattu jo kahteen kertaan. Raivaukset käynnistettiin viime viikonlopulla ja ne jatkuvat vielä tulevina viikkoina.
Rastipisteiden merkkaus on loppusuoralla. Näin ollen rastitolppien vienti voidaan aloittaa tulevana viikonloppuna, joten tolpatkin ovat maastossa odottamassa ratavalvojan käyntiä 10.3.
Ratavalvojan (Haapasalmen Eeron) ja TA:n (Tuniksen Staffanin) kesken pidimme palaverin. Meitä keskustelutti jonkin verran ratapituudet johtuen arvaamattomista kevätkeleistä sekä maaston tasaisuudesta. Kilpailualue on pääasiassa 10 – 20 metriä merenpinnan yläpuolella. Yksi ja ainut mäki ulottuu peräti 30 metrin korkeuteen asti. Sekin on pohjoisrinnettä lukuun ottamatta loivapiirteinen. Pohjoisrinteen puolella on tampparilla tehtyjä uria, joten jos tarvitsee rinne laskea alas, niin turvallinen reittikin on tarjolla.
Sprintissä on tarjolla vauhdikasta menoa – alkumatkasta käydään kuusikossa, minkä jälkeen loppumatka on avonaisella alueella.
Pitkällä matkalla ihan lyhimpiä ratoja lukuun ottamatta on tarjolla monenlaista – pitkiä reitinvalintavälejä sekä ”tiukempaa” keskittymistä vaativaa suunnistusta. Metsät vaihtelevat avarista harvennetuista männiköistä paikallisesti katsottuna runsaspuustoisiin kuusikoihin. Nuorissa tiheissä kuusikoissa urasto on mutkaista, joten vauhtia joutuu hiljentämään.
Keskimatkaan pätee samat asiat kuin pitkään matkaakin, mutta ”tiukkaa” rastinottoa on enemmän. Toki suoranopeuttakin pääsee kokeilemaan.
Lisää tilannetiedotusta annetaan lähempänä kisoja.
Alla kuvia maastosta ja urastojen teosta
Velu Sipola
ratamestari